5. Samorządna Łódź. Miasto dla mieszkańców! - Klaudia Domagała

Łódzki samorząd jest podatny na zewnętrzne naciski w wielu dziedzinach. Pochodzą one zarówno z poziomu władzy centralnej w Polsce, jak i brukselskich eurokratów. Co gorsza, w niedalekiej przyszłości działania te w wielu aspektach już wkrótce mogą bezpośrednio wpływać na łodzian:

  • Strefy Wykluczenia Transportowego (tzw. Strefy Czystego Transportu, których próby wprowadzenia mają już miejsce w Warszawie i Krakowie)
  • Cele Agendy 2030 oraz C40 Cities dążące m.in. do ideologicznego i często bezalternatywnego ograniczania ruchu samochodów oraz ograniczania wolności mieszkańców
  • Zakaz samochodów spalinowych od 2035 roku

Ponadto zauważamy, że problemy mamy także na „łódzkim podwórku”. Stopniowo ograniczany jest wpływ i decyzyjność Rad Osiedli, a rola lokalnych społeczności marginalizowana. Władze Łodzi ignorują między innymi problemy ościennych dzielnic, a składane im obietnice nie są realizowane. Obniża to wiarygodność Łodzi, a także zmniejsza poczucie lokalnej przynależności do wspólnoty mieszkańców.


Nasze propozycje.

Osiedla decydują. Silne lokalne społeczności.

Wprowadzimy szereg działań mających na celu zwiększenie głosu lokalnych wspólnot i przywrócenie im decyzyjności. Przestańmy bać się mieszkańców!

  • 10% dochodów miasta Łodzi do dyspozycji Rad Osiedli.
  • Władze miasta będą miały obowiązek spotkania się raz na pół roku z każdą z 36 Rad Osiedla w celu przedyskutowania bieżących spraw.
  • Obowiązkowe konsultacje Miejskiej Pracowni Urbanistycznej z Radami Osiedli w trakcie sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego.
  • Obligatoryjne opiniowanie przez Rady Osiedla wniosków do Budżetu Obywatelskiego z terenu danego osiedla.
  • Obowiązek odniesienia się Rady Miejskiej Łodzi do uchwał Rad Osiedli
  • Uczestniczenie Rad Osiedla w odbiorach robót należących do zadań zlecanych i finansowanych przez Urząd Miasta Łodzi, realizowanych na obszarze osiedla, ze szczególnym uwzględnieniem zadań realizowanych w ramach środków wydzielonych do dyspozycji osiedli.
  • Uczestniczenie przedstawicieli Rad Osiedla w wizjach lokalowych w zakresie lokali mieszkalnych będących w zasobach Miasta zlokalizowanych na obszarze osiedla.
  • Możliwość zgłaszania przez mieszkańców swoich pomysłów i propozycji mikroinwestycji do Rady Osiedla. Podczas zatwierdzania Budżetu na dany rok Rada Osiedla jest zobowiązana wybrać w drodze głosowanie te, które zostaną uznane za kluczowe dla dzielnicy i opublikować cały protokół z kosztorysem i wszystkimi projektami do wglądu publicznego.
Władza w Łodzi musi „zejść na ziemię”. Zacząć znowu być wśród mieszkańców, słuchać ich głosu i rozwiązywać bieżące problemy. To możliwe!

Łódź – miasto wolności!

Sprzeciwiamy się sztucznym i nie wynikającym z realnych potrzeb lokalnej społeczności ograniczeniom m.in. w transporcie. Uważamy, że potencjalne zakazy wjazdu do centrum Łodzi starszych aut zaszkodzą nie tylko lokalnym przedsiębiorcom, ale także najbiedniejszym mieszkańcom naszego miasta: ograniczą ich możliwości rozwoju, zwiększą koszty życia, utrudnią codzienne funkcjonowanie. Chcemy, aby łodzianie sami decydowali o tym jakim środkiem transportu będą podróżować po mieście. Jeśli chcemy ograniczać ruch aut w centrum Łodzi należy dać kierowcom alternatywę w postaci wygodnych wewnątrzmiejskich obwodnic i dróg przelotowych, a nie zmuszać ich do tego zakazami, ograniczeniami i nowymi opłatami.

Łódzki Publiczny Rejestr Umów

Z uwagi na zmianę przepisów wprowadzających nowelizację ustawy o finansach publicznych, wejście publicznego rejestru umów przesunięto na termin 1 stycznia 2026 r. Jednakże powyższe nie jest przeszkodzą, aby to rozwiązanie wprowadzić w Łodzi zdecydowanie wcześniej. Wprowadzimy w Łodzi publiczny rejestr umów, w którym znajdą się następujące informacje:

  1. numer umowy;
  2. datę i miejsce zawarcia umowy;
  3. okres obowiązywania umowy, w tym termin wykonania prac budowlanych oraz poszczególnych ich etapów;
  4. oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;
  5. określenie przedmiotu umowy;
  6. wartość przedmiotu umowy;
  7. informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy;
  8. informacje o sposobie prawidłowego zabezpieczenia umowy, w tym nałożonych kar umownych;
  9. osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami z ramienia UMŁ;
  10. sprawozdania z zaawansowania wykonania umowy, w tym zastosowanych kar umownych.

Wsparcie dla przedsiębiorców i mieszkańców z remontowanych obszarów

Urząd Miasta Łodzi powinien ponosić odpowiedzialność za utrudnienia wynikające z przeprowadzanych prac remontowych. Sytuacja w której otwieramy daną ulicę lub plac po przebudowie, jednocześnie obserwując dziesiątki pustych lokali które zbankrutowały w trakcie prac, nie powinna mieć miejsca. Poza sprawnymi remontami i bieżącym nadzorem postulujemy:

  • Ulgi w czynszach dla przedsiębiorców i mieszkańców zajmujących lokale miejskie
  • Bezpłatne parkowanie w łódzkiej Strefie Płatnego Parkowania dla mieszkańców, którzy nie mają możliwości wjazdu na swoją posesję z powodu trwających prac remontowych
  • Tworzenie tymczasowych parkingów w okolicach remontowanych ulic, w tym wyznaczenie wygodnych miejsc dla dostawców i klientów
  • Gwarancję pełnej dostępności do lokali usługowych i mieszkań wzdłuż remontowanych ulic, w tym dostępności dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, zapisaną w umowach.
  • Bezpłatną pomoc prawną dla przedsiębiorców pokrzywdzonych przez trwający remont ulic, w tym najemców lokali prywatnych. Jeśli radykalny spadek obrotów jest efektem prowadzonych przez miasto prac, to Urząd Miasta Łodzi powinien poczuwać się do odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności finansowej. Skończymy z przerzucaniem kosztów na łodzian i przedsiębiorców.

Jako kandydat na prezydenta Łodzi oferuję bezpłatne konsultacje prawne dla przedsiębiorców pokrzywdzonych przez przedłużające się remonty w Łodzi. Wypełnij formularz i zapisz się, jeśli potrzebujesz wsparcia lub chcesz starać się o odszkodowanie: www.KlaudiaDomagala.pl/PomocPrawna 

Bezpłatne konsultacje prawne dla mieszkańców. Zajmujemy się tym, co zaniedbał Urząd Miasta Łodzi!

Bezpieczni łodzianie

Publicznie dostępna dla każdego mieszkańca Łodzi mapa schronów na wypadek sytuacji kryzysowych i konfliktów, poprzedzona szczegółową ewidencją tych obiektów (przy współpracy ze służbami, spółdzielniami, wspólnotami i podmiotami prywatnymi) wraz z określeniem ich stanu. Ustalenie stałej pozycji budżetowej polegającej na budowie, modernizacji i bieżącym utrzymaniu miejskich schronów. Sposób ich użytkowania w czasie pokoju powinien być dowolny (np. parking rowerowy czy sale konferencyjne na wynajem) pod warunkiem, że w ciągu maksymalnie 48 godzin istnieć będzie możliwość przygotowania ich do pełnienia swojej podstawowej funkcji. Podobne rozwiązania funkcjonują w innych państwach europejskich.


Kontynuuj czytanie programu „Łódź sercem Polski”.
Wybierz kolejny rozdział:

Wesprzyj moją kampanię na prezydenta Łodzi!

Materiał wyborczy KW Konfederacja Wolność i Niepodległość

Dla mediów